sanneinsuriname.reismee.nl

Kom tijd tekort!

Dag lieve mensen,

Dit keer niet zo'n uitgebreid verslag, heb het zo drukmet van alles en nog wat! Met name is het op het werk nu echt aanpoten om alle gestelde doelen nog te gaan behalen! Zo hebben we toch al wel veel voor elkaar hoor! Hier even alles op een rijtje:
*De bewoners worden door de dagdienst gewassen, dus niet meer in de nacht.
*Bezetting van personeel is aangepast. Geen 7 zusters in de nacht maar 5.
*Elke morgen wordt er rond 10:30 gezamelijk (koffie gedronken), bij ons noemen we dit koffiepauze, maar hier zit men al aan de roti en rijst haha. Voorheen bleef elke zuster gewoon in haar woning, en at daar zijn maal of dronk daar zijn soft (frisdrank).
*Er is een transport kar gemaakt die dehuisjes voorziet van soep, pap en sondevoeding, zodat de zusters niet 3 a 4 keer daags op en neer hoeven lopen.
*Er zijn tot nu toe zeker 5 bijscholingen gegeven, en door merendeel van de zusters bijgewoond oa: Rapporteren, Basiszorg en Bejegening, CVA, Decubitus,Sondevoeding. De zuster kregen na afloop van ons een zelfgemaakt 'diploma' hiermee kunnen ze bij directie aantonen dat ze aanwezig waren. En zo kunnen ze proffesioneler omgaan met bepaalde zorgsituaties.
*De medicatie wordt 1 maal per week in de nacht in weekdozen uitgezet, voorheen gebeurde dit 2x in de week wanneer het uitkwam, en vanuit de weekdoos gingen de pillen elke dag ook nog over in een ander potje waarmee men dan naar de bewoner liep. Hierdoor werden medicaties vergeten.
*Er zijn vinden op dit moment werkzaamheden plaats naast onze zusterspost hier wordt gewerkt aan een badkamer, met een deuropening waar je met een rolstoel of tevens bed naar binnen kan, zodat je mensen die bedlegerig zijn of in rolstoel zitten ook eens kunt baden (wassen) Is m.i. echt een fantastisch plan, zo kunnen ook de mensen op badbrancard naar binnen.
*Er zijn wondboxen voor elke bewoner die wondzorg nodig heeft. Hierin zitten alle benodigheden die je nodig hebt om je wondzorg te kunnen doen (dit scheelt min. 20 zoeken naar schaar of gaasje) wel moet ik zeggen dat nu ook soms de boxen leeg zijn doordat de voorgaande persoon de box niet heeft bijgevuld (hierbij vernoem is dus wel mijn term 'soms is het dweilen met de kraan open)
*ohhh ja het belangrijkste DE ZORGMAPPEN.

Tsjah toch wel heel wat dacht ik zo wat er allemaal aangepakt is, maar het blijft elke dag weer herhalen, stimuleren, coachen, pushen,coordineren,enthausiastme opwekken, lachen gieren en ook brullen!
Ondertussen heb ik echt een band op gebouwd met bewoners maar ook zeker met de zusters en het verdere personeel! Ik voel me zo thuis, alleen soms denk ik wel eens, kon ik maar even een wondverpleegkundige, diabetesverpleegkundige, dietiste, huishoudingsmedewerker, teamleider roepen, om even te komen helpen! Je blijft tenslotte alleen, en moet alles proberen zelf op te lossen! Dat is best moeilijk, ik wil het liefst overal helpen, en het liefst 24 uur per dag er zijn om te kunnen zien, of een ander na mij wel doet hoe ik het voorgedaan heb, zodat er continuiteit is in alle werkzaamheden! Dat vind ik het allermoeilijkst, je hebt net iets op de rails gezet, en de volgende dag kom je en hetgeen wat zoveel energie vergde ligt volledig op z'n gat! Zo is er eerst nog niets te zien aan een bewoner, heb je hem/haar heerlijk te eten gegeven en vooral tijd besteed omdat dat dat eten moeizaam gaat, kom je de volgende dag, en heeft diezelfde persoon een maagsonde! pffff tsja dat is echt een oplossing voor hier! Dan doe je er toch gewoon meteen een maagsonde in??? Is net zo makkelijk!

Voordat mijn verhaal toch nog te lang gaat worden beste mensen!

IK HEB MIJN VISUM KUNNEN VERLENGEN!!!!
Dus ga mijn verjaardag hier vieren!!! en niet in nederland haha
Moest helemaal met Julien naar Frans-Guyana om hem te halen, werd om 05:00uur s'morgens gehaald en moesten minstens 4 uur over een weg waavan ik nu pijn aan al mijn botten en spierenheb, hobbel hobbel! Daarna met bootje overvaren en ik was ineens weer in Europa jeetje wat was dat vreemd, men reed weer rechtsop de weg, er waren normale wegen! Maar jeetje er waren wel euro prijzen (wat is dat misselijk zeg) 5 euro voor 1 pakje sigaretten en een bosje kouseband 2 euro! ZAKKENVULLERS noem ik dat!
Hier in suri is een bosje kousenband 1 srd(0,25 eurocent) en 1 pakje sigaretten (4,50 srd) 1, 20 euro! Nou dan doe mij maar de prijzen van hier haha!
Mijn visum is geldig tot 31 april 2010, dus met 1 maand verlengd, dus moet ik wel weer voor een stempel naar de vreemdelingenpolitie.

Er is vandaag bekend geworden dat er 4 Mei 2 nieuwe collgega's gaan komen van Thebe! Dat betekend dus dat Anouk en Ik hier 2 weken langer gaan blijven om hier de overdracht te kunnen doen met de nieuwe Thebe medewerkers!
Gelukkig ook toestemming van mijn Manager D van Hulten (bedankt hoor!!!) Dus i.p zullen Anouk en ik terug vliegen op 15 Mei 2010, onze ticktet moet nog omgezet worden dus weet niets nog zeker of vaste data!

Het is nu echt aftellen maar daar doe ik niet aan mee, ik leef van dag tot dag, en probeer er zo min mogelijk aan te denken hoe het straks weer thuis zal zijn!
Anouk en ik gaan dit weekend weer lekker op trip, 3 dagen het binnenland in, even lekker eruit! Want dat heb je echt wel nodig om het hier vol te houden!
Dus koffertje en robijngeurbuiltjes zijn weer gepakt!
Gaan naar een eiland, net zo mooi als Anaula, en met weer allerlei activiteiten in petto!
We komen zondag terug, en als alles meezit gaan we maandag weer voor drie dagen naar Galibi (schildpadden bezoeken) niet zomaar schildpadden maar REUZE BEESTEN!

Verder heb ik pakketje ontvangen van ons thuis, erg leuk!
Zat van alles in, van paaseieren t/m vochtig toilet papier en natuurlijk een nieuwe lading geurbuiltjes dit keer van zwitsal hmmmmm heerlijk!

Kaarten en post ook zo leuk! Bedankt alweer: Ad&Corrie, Pa&Ma, Linda&Marc, Joyce,Jasmijn.
mijn hele slaapkamer muur hangt al vol!
Anouk en ik liggen nog gewoon met 2en op 1 kamer, ondanks dat er nu 2 kamers vrij zijn hier, we vinden het beide wel best zo, en ik zo ie zo ivm beestjes want wie moet die anders pakken???

Heb van de week een doos gestuurd naar NL, met ong 8 paar slippers, hangmat, Pangies(hele leuke stoflapjes, geen idee wat ik ermee moet want kan niet naaien?? maar vond de printjes zo leuk), Slof sigaretten voor 11 euro haha, boeken, spelletjes etc.
Want me koffer kan anders echt niet meer dicht als ik terug ga!

Als je me nu zou vragen wat mis je het meest aan nederland: Nou dat is maar 1 ding en dat is de nederlandse verse melk uit de supermarkt! een lekkere beker koude melk hmmmmm!
Ach ja als dat het enige is dan hou ik het dus nog wel even vol hier!
Heb al wel een flinke darmproblematiek gehad, jeetje mina, moest dokter bernard aan te pas komen hoor! Moest ORS drinken (niet te doen zoooo vies) en het kwam waarschijnlijk van de MASALA, dat is een kruid/annex smaakje wat er in veel gerechten zit, en is heel lekker soort Kerrie achtig, maar helaas werkt dat dus bij mij op me darmen! Heb 3 dagen geleeft op water en droge koekjes.

Van anouk heb ik mijn verjaardagskado al gehad, ben verrast met een dag in de thermen!
Was heerlijk, zijn volledig gescrubt, gewassen, gemaseerd, en voorzien van kleipakking!
Hamman en vooral relaxen! Dus was heeeeerlijk!

Nou lieve mensen ik weet het even niet meer, druk druk druk de rest horen jullie wel als ikweer terug ben anders heb ik dadelijk niets meer te vertellen!

Ohjaa Foto's die komen volgende keer hoor! Is zo'n karwei, ik beloof dat ik dan ook meteen de foto's van de aankomende trips erbij zal zetten! Kunnen jullie zien dat ik niet overdrijf met de schildpadden zo groot als mijn auto! haha


Heel veel groetjes,

Bigi brasa nanga Bosie
(oftewel, ge kunt de groeten uit Suriname krijgen ...)

Surinaams praten oftwel de datzegikwelheelvaakwoordjes zitten er al helemaal in!


Reacties

Reacties

mirella

Bigi brasa nanga R'Veer!!!

xx

Ma

Nou, gelukkig is je visum geregeld. Geniet van je trips. En hou vol war, denk aan je ouwe taaie, jippie, jippie jee.
Ma

Kim

Ha Sanne,

Weer een leuk verhaaltje! Was wel ff aan wat afleiding toe.. ben afgelopen donderdag geopereerd en nu veel pijn dus was mooi dat je weer een verhaal had ;)
Fijn dat je visum is geregeld en dat je het zo naar je zin hebt! Echt top hoor wat jullie allemaal doen!! Veel plezier het weekend en succes verder!!

Xx

Lin & Marc

He Sis,

Leuk verhaal weer. Goed om te lezen dat je het nog goed maakt... En die melk.... Ik zorg dat er een pul voor je klaar staat als je weer terug in NL bent. Heel veel plezier bij je trip en maak maar weer mooie foto's van al je avonturen.....
Denken aan je,

x Lin & Marc

Wilma & Kimber

Hoi Sanne,

Leuk om weer eens van je te horen en om te zien dat het goed met je gaat ! Wat is je haar leuk, pittig kopje! Leuke foto's en die pup: wat 'n schatje ! Het is hier nu tweede paasdag, we hebben eieren gezocht én gevonden, ha ha.
Leuke verhalen met al je ervaringen, een genot om te lezen.
Je moet nog een paar weken langer blijven...... ach, des te beter smaakt de verse melk enzovoort.... toch ?
Hier alles z'n gangetje, Kimber is aangemeld bij 't Willem van Oranje College en gaat VMBO-T Havo volgen. Goed he ! Spannend ook.
Ik heb sinds maart 6 uur erbij gekregen bij Cello en hopelijk eind dit jaar nog meer als we naar het nieuwe bestuursbureau gaan in Vught.
Bij Thebe receptie val ik ook zo nu en dan in en dat is erg leuk. Thebe hh belt ook regelmatig, maar net op de dagen dat ik niet kan, helaas.
Ik ga nu mijn rooster doorgeven, zodat ze op de hoogte zijn van mijn werkdagen en evt. beschikbare dagen.
Sanne, ik wens je nog veel werkplezier, een gezellige trip en tot gauw !
Veel groetjes en een dikke zoen van de buufjes

annelotjuh en pippi en bregje !!!!!!!!

hay sanne weer een leuk verhaal wel jammer dat je langer blijft maar tis voor het goede doel he en pippi wil ook nog even typen : g f vcxc uhjkvcgfb xxx annelotjuh, bregje en pippi (p.s de poes)

femie

hey sanne jammer dat je nog langer moet blijven!

Brenda

Hé die Sanne,

Je hebt gelijk hoor...Leef daar van dag tot dag, voor je het weet is het voorbij. En hoe het thuis is zie je straks wel weer!
Ben benieuwd naar de volgende foto's!

Groetjes, André en Brenda

janny

Ha nichie,

Goed verhaal weer.
Ben blij dat je visum eindelijk geregeld is dat werd onderhand zo wel eens tijd nie?;)

Ik zou eingenlijk best wel ff die kant op willen komen joh als ik die foto's van jou zo zie hmmmmmm dat weer ey.
Hier in ons treurige NL schijnt eindelijk de zon gaat het de dag erna weer regenen zoals alijtd.

Werkse nog ff daar hoop dat jullie alles wat op jullie to do listje staat af gaan krijgen of in ieder geval zover op kunnen zetten dat je collega's er straks alleen maar op door hoeven te zagen.

Heb je trouwens weer een kaart verzonden heb je er eigenlijk al een keer 1 ontvangen?

Tot snel lieve San.(K)

P.S. heb je binnenkort een keertje tijd...... (ik moet naar de marko;))

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!