sanneinsuriname.reismee.nl

Het werken hier zit erop

Het werken op Libi Makandra zit erop!

Surprised


En er is weer van alles gebeurd, maar ik heb haast geen tijd om alles te vertellen, want in die verhalen gaat best wat tijd zitten.
We hebben de afgelopen week de klinische lessen herhaald, voor de zusters die niet aanwezig konden zijn bij de afgelopen keren! Zo heeft iedereen de kans gehad om de lessen bij te wonen.
Dit keer was de opkomst super!!! En kunnen we wel zeggen dat de lessen zeker geslaagd zijn! We hebben na de decubitus en wondzorg les een toets opgesteld, en aan de hand van deze toets kunnen we kijken of de zusters ook echt luisteren, maar die indruk heb ik wel, ze zaten na de les allemaal aantekeningen te maken van de zelfgemaakte posters die we hadden gemaakt dat was echt leuk om te zien.
Ook zijn er op de werkvloer heel wat dingen flink aangepakt, zo is er nu de badkamer waar we mensen in kunnen douchen die bedlegerig zijn. Er zijn 3 nieuwe matrassen (vochtafstotend) en er volgen er deze maand nog 5. Dit is echt nodig want de bewoners met Decubitus liggen op slechte matrassen! Anouk en ik hebben deze laatste werkweken de taken onderling verdeeld, ieder doet z'n ding zodat we alles nog in onze korte tijd kunnen halen! Zo heb ik de medicijnkasten eens grondig uitgezocht! Medicatie in overvloed, en dit allemaal nu op abc volgorde ipv in vuilniszakken!

Ondertussen ben ik net met mijn antibiotica kuur klaar, was erg verkouden maar het ergste was dat mijn trommelvlies gescheurd is, dit is dus toch tijdens het landen gebeurd toen ik hier aankwam, ben toen ook 1 week stok doof geweest, maar nu ben ik er weer bovenop, en kan ik hopelijk pijnloos terug vliegen, maar wel met oordoppen want die scheur moet nog dichtgroeien. Ik was ook eigenwijs heb namelijk na voorschrijven van arts de amoxicilline 2 dagen niet ingenomen, omdat ze hier al anotibiotica voorschrijven als je maar 1 keer hoest, en dus gewoon verkouden bent. Dus ik ben nu weer helemaal de oude op mijn oor na, maar komt wel goed.

Dan nog die aswolk boven Ijsland erbij? Hoe weet ik zeker dat die wolk niet tussen Suriname en Nederland hangt als ik 2 Mei opstijg? Kan ik me nu al druk om maken! En gaat die andere ook nog uitbarsten? En toch niet de dag dat ik in dat vliegtuig zit, bah bah als ik eraan denk brrr..... waarom gebeurd zoiets niet gewoon in Juni!
Och enne ons Shugarlee Hooper ok nog eens overleden, best lullig gegaan om zo van je scootmobiel te vallen en dan uiteindelijk ook nog overlijden. Ik zeg R.I.P Shugarlee!
De aanslag in Moskou vreselijk!
En dan ook die aarbeving in China, daar was ik even stil van toen ik het hier in de krant las, de Surinaamse krant is soms best heftig. Daar staan alle nieuwsberichten vooral in foto's afgedrukt, dus is erg schokkend! Heb zelfs een stuk eruit geknipt, waar je kunt zien dat ze in china de mensen op 1 hoop gooien in een massa graf om ze te verbranden! Zo bizar! Hier staan dagelijks afbeeldingen in de krant over ongelukken en er vallen hier bijna wekelijks doden in het verkeer, ook zij liggen in de meest vreemde posities afgebeeld in de krant op de weg!
En dan nog iets veel minder ernstigs begrijp me niet verkeerd maar RKC is gedegradeerd, ook niet echt fantastisch dacht ik zo, dus ja dat wordt een seizoenskaart voor de Jupiler League ook altijd gezellig.
En natuurlijk zie ik op het NOS dat het weer in nederland ook aardig is nu, dat komt mooi uit, want ik denk dat ik echt moet wennen aan het temp verschil, ik hoef geen dag naar buiten te kijken hier om te kijken wat ik aan moet! Het is zo fijn! Dat ga ik echt missen! Ook schoenen zullen raar aan gaan voelen!

Vorig weekend zijn we naar Galibi geweest, dat is een plek (ontzettend mooi aan zee) en vanuit daar ga je in de nacht of avond naar schildpadden kijken, deze trip was 2 dagen! De heenrit duurde 2 uur in de bus en ong 1 uur nog met de boot, toen we in de boot moesten overstappen kwamen we de groep tegen die net van Galibi terug kwam, nou toen ik hen zag wilde ik liever niet meer naar Galibi, die mensen zaten zo onder de muggen bulten het leek of ze een ernstige ziekte hadden, ze waren letterlijk opgevreten, die avond en nacht ervoor had het flink geregend en daardoor een Muggenplaag. Gelukkig was het die dag stralend weer dus wie weet waren ze nu weg?? En ik dacht nog als er een mug op je zit sla je hem toch gewoon weg? En Muggen zitten er toch s'nachts, en ik had natuurlijk mijn Anti-Muggen broek bij ( haha deze had ik in nl op internet besteld er stond bij, waterafstotend-muskiet bestendig) dussss, ik was goed voorbereid. Na een helse boottocht waarvan we drijf nat waren terwijl het niet regende,(maar de Surinamers hebben blijkbaar nog niet een boot ontworpen die bestendig is tegen de golven van de zee! Normaliter is dat niet erg, maar de zon was even weg, en ik was tot aan mijn onderbroek nat, en het kwam met bakken de boot in) kwamen we op Galibi aan, we stapten aan land het was prachtig mooi, maar toen ik mijn tas neerzette had ik al twee muggen op mijn voorhoofd(bah) ik dacht nog huh? Ik ben er net en het is nog dag? Maar het was dus echt een ramp, overal zaten ze, heb me gauw omgekleed droge kleding aan, en me helemaal ingesmeerd met tea tree oil, toen lekker aan het eten, maar dat smaakte meer naar tea tree oil, en zelfs de mede reizigers roken alleen tea tree oil, en helpen?? Nee hoor haha niets hielp, die beesten zijn IMMUUM voor elk muggenspul! We zijn nadien naar de ZOO gelopen, dat is gewoon een open ZOO alle dieren lopen daar los en je wordt van alle kanten bestormd door brutalen apen, neusbrillen en andere dieren. Zo was er ook 1 die mijn zonnebril erg leuk vond. Ook was er een kaaiman en een slang, men mocht die vasthouden, maar ik heb het maar gewoon bij foto's maken gehouden, Anouk wel die staat gewoon met zo'n dier op de foto, nou mij niet gezien. Ik ben nog lekker ondergescheten door een lief klein diertje, nou ja voor die stront vond ik het nog een lief dier! Geen idee wat het was maar het leek op dat lieve ding in de film MADAGASCAR. Er hing een Luiaard in de boom en dat vond ik het toppunt haha, dat beest heeft maar 1 stand en dat is de lui stand, je mocht hem vasthouden, maar toen ik zijn nagels en vacht bekeek dacht ik laat maar ik kijk wel gewoon! Maar een heen sullig, lief dier hoor! Na de ZOO zijn we weer langs de kust terug gelopen, prachtig uitzicht, als het in Suriname s' avonds donker wordt, dan is de lucht zooooo mooi! Je hoeft niet bij het KNMI te werken om dat mooi te vinden, nee ook niet op mijn jonge leeftijd! Als we dat iedere avond in nedeland zouden hebben, zou je het abonnement op ZIGGO af kunnen zeggen, en zou ik elke avond vanuit mijn hangmat naar de lucht kijken! We zijn om 20:00uur op de boot gestapt richting het schildpadden eiland (ook weer miljoenen sterren aan de hemel) we waren allen heeel goed ingepakt ivm de muggen (Lange broek, 2 shirt over elkaar met lange mouwen, regenjas, en vuilniszakken over de voeten, muts op, en een dikke laag mugen spul)
We hebben ong 5 schildpadden gezien, ze waren bezig met eieren leggen, ze waren echt inmens groot. Het leek net nep, eentje werd door ons gestoord wat ik best zielig vond, het beest sleepte zich naar zee, maar door de zaklantaars van sommige wist hij niet waar de zee was, ik had echt medelij met het dier, hij keek zo zielig. En ik vond het zo bijzonder, zo'n grote schildpad zie je alleen in sprookjes of films. Die avond zijn we ook nog naar een Inheems feest geweest! Nou ja feest, er was een man van 105 overleden op het eiland, en dat ging men 4 dagen vieren, het was een medicijnman! Zijn foto stond in het midden me kaarsen, en de hele volksstam danste rondjes eromheen, en men maakte muziek, was heel bijzonder om te zien, en dat 4 dagen lang.

De zusters hadden aangeven in een vergadering dat ze graag een dagje uit wilden gaan met het team, het voorstel was om naar White Beach te gaan. Leuk idee vonden Anouk en ik, en zo hebben we dat dan ook geregeld met de directie! Zij betaalden het vervoer en entree. Anouk en ik zouden het drinken regelen, en de zusters zouden thuis zelf iets te eten maken! Die dag zijn we om 09:00uur vertrokken. We waren met ong 15 man! In de bus om 09:30 kwamen de flessen drank al uit de tassen, van de zusters waarvan we het niet dachten. Sigaretten werden aangestoken, er werd gegild en gelachen. Anouk en ik moesten zo lachen, we hadden het idee dat we met groep gevangenen een dagje uitgingen! Ze waren zo uitbundig en enthausiast! Roy de klusjesman en zijn zoon waren er ook bij, ook die hebben de dag van hun leven gehad! Men dronk een soort bailys, en omdat ik nog geen plastic bekertjes had, had Roy op Libi Makandra even een lege pot sanswichspread gepakt en daar dronk hij zijn bailys uit! Haha
We hebben goed weer gehad, maar er was 1 ongeloofelijke bui maar dat was juist leuk, we gingen het water in, en men had de grootste lol! De zusters hadden eten meegenomen voor een heel weeshuis! Wat kunnen die Surinamers koken joh, Roti, Heri Heri, moksa lesi, bara's, bbq kip, nasi.
Natuurlijk vonden de meeste vooral de digitale camera erg leuk, en de meest gekke foto's moesten gemaakt worden, en deze willen ze dolgraag in de zusterpost hangen, dus Anouk en ik zullen ze nog ontwikkelen voor hen.
Ondertussen werd er ontzettend veel gedronken, en alles door elkaar, ik vroeg me af waar ze het allemaal lieten. Er was ook 1 zuster die nachtdienst had gehad, ze is een van de oudere dames. Maar wilde persee mee. Ze was een stukje verder even gaan liggen, en toen er een enorme regenbui aankwam schrok ze wakker, ze dacht dat ze thuis was, en wilde haar brommer binnen zetten. Anouk en ik hebben zo genoten van het plezier van de collega's. Er waren ook zusters bij die die nacht gewoon nachtdienst hadden, en ook zij keken erg diep in hun beker! Haha in nederland zou dat niet kunnen, en ik zou het niet eens trekken! Maar hier kan echt alles, en soms lijkt het of de mensen hier van steen zijn. Men maakt zich nergens druk om.

Deze week was onze laatste werkweek, dus we hebben flink moeten aanpooten, maar wel erg leuk! Zo moest ik ook beginnen aan de voorbereidingen voor mijn verjaardag, ik had wat zusters uitgenodigd, eigenlijk bijna heel Libi Makandra, en een paar mensen uit de buurt hier! Toen de directeur hoorde dat ik een feest zou geven, moest ik bij de grote BAAS op kantoor komen, hij vroeg me wat ik allemaal al geregeld had? Ik zei: gewoon roti en drank en me laptop aan met muziek, en ik kan boxen lenen van een vriend van Anouk! Wilde het dus klein houden van zoveel mensen ken ik hier ook weer niet, gewoon gezellig wat drinken zei ik dus komt goed!
Nou dat was dus geen optie aldus hem! Vanaf die dag is alles in gang gezet, zo zijn het terras personeel en de keukenmedewerkers ingezet om een buffet te maken, met bami, nasie, roti, pitjil, pom. Roy onze klusjesman ach gerem die zijn benen al onder zijn kont loopt op Libi Makandra moest ook van alles regelen! Onze overbuurman werd gebeld hij moest zorg dragen voor een tent in de tuin en tafels en stoelen. En ook werd er een Dj gebeld! 25 Jaar is een bigi jari zegt men hier, dus ik moest wel toestemmen. Al vond ik dat wel lastig want alles is altijd op het laatste nippertje en dat werkt zo op mijn zenuwen, ik kan daar maar niet aan wennen!
Omdat het tevens ook onze laatste werkdag was op mijn verjaardag hebben we cake getrakteerd voor de bewoners, en ik had 50 Bara's besteld met Chutney (heerlijk) voor de collega's. Deze had Mw Singh voor me gemaakt. Dat is een soort hartige oliebol in de vorm van een donut! Het is niet te omschrijven maar wel heeeel lekker, Chutney is een soort aardappelpuree met ERRRRG veel peper, dit doe je erop.

Nou mijn verjaardag was erg gezellig, het eten was om me te schamen zoveel en ik dacht echt is dit voor mijn verjaardag? De DJ was ook erg leuk, en de BOXEN wooow dat was BAM BAM, hebben het wel een beetje met een Surinaams tintje laten draaien, anders zal iedereen weggaan als er ineens ‘ kom pak je lasso maar' wordt gedraaid hier zal men die muziek niet begrijpen, dus het was echt wel muziek waarvan je denkt wat een verschil met ons, gelukkig was er wel even 15 min tijd voor Billy Jean, en Greace en wat andere bekende muziek.

Natuurlijk hebben we ook leuke nummers voorbij horen komen, de Surinaamse HIEP, HIEP, HIEP, en rijen rijen in een wagentje, daar hoorde dan ook een dansje bij!
Toch viel me wel op dat de Surinaamse mensen houden van zitten en eten hahaha! De jongere collega's waagden zich wel op de dansvloer, en lieten ook hun ‘ schudden met die bil kwaliteiten zien' als ik dat na zou doen zou ik allebei m'n enkelbanden spontaan opnieuw doorscheuren. Het is ongelofelijk hoe hun dat doen!
Aan het einde van de avond hebben we nog met de baas en Broeder Mario en zijn vrouw wat nagebabbeld in de tuin, het was zo heet om 01:00 was het nog 28 graden! De gesprekken gingen nergens meer over, en ik denk ook niet dat die 2 het verhaal nogmaals na kunnen vertellen! Ikzelf was zo nuchter als een konijn, als je zelf jarig bent heeel gek dan eet je ten eerste bijna niets, en drinken schiet er ook bij in!
Ik vond het in ieder geval een geslaagd feestje! Moet dalijk de rekening gaan betalen, ben benieuwd! Heb net alles opgeruimd, het was een flinke puinhoop, ik heb een goede daad verricht om aan de huiszwerver (de man die altijd bij Singh rondhangt en af en toe onze tuin harkt voor wat eten van Singh) heb ik een heerlijk bord vol eten gegeven, hij heeft ervan genoten, nog een groot stuk gebak erbij! Een Ballon mee gegeven en de man was helemaal happy, heerlijk is dat toch, ik moest echt lachen in mezelf, een man van zeker 65 blij maken met een ballon haha, hij liep er blij mee weg!

Nou dit was het wel weer zo'n beetje!
Deze week hebben Anouk en ik 7 dagen vrij, en kunnen we nog lekker even genieten van het weer en de rust!
We hebben nog een afscheid etentje en ook komt de Directeur van Thebe op bezoek!

Lieve mensen, misschien is dit mijn laatste bericht, zou zomaar kunnen!

Ps: Lieve Lieve Thebe collega's hartstikke bedankt voor jullie maarlieft 16 kaarten GEWELDIG, ook de feestversiering was leuk, en heb ik gebruik van kunnen maken, het lekkers heb ik gedeeld met de zusters het zijn echte snoepers! Tot Gauw!!! 3 Mei ben ik vanaf 07:15 weer in het land dus ga jullie zeker zien.

Iedereen bedankt voor de smsjes, emails, berichten, kaarten, telefoontjes.

Bigi Brasa Nanga Bosi

Reacties

Reacties

Corry Vugts

Nog van harte gefeliciteerd met je halve Sarah(25 jaar)
Je hebt daar in ieder geval een onvergetelijke verjaardag gehad.
Nog bedankt voor je mooie reisverslag, je hebt het heel beeldend beschreven, en ik heb van ieder verhaal genoten. Geniet nog even die laatste dagen van alles daar, en ik hoop je hier in nederland nog gauw een keertje te zien.
Ik schrijf het op z'n Wolluks, houdoe en tot ziens.

joyce hamers

Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag , ik las dat je een leuke verjaardag hebt gehad . Geniet nog van je laatste week daar .
Groetjes Joyce Jorg en Ian

Je Dushi

Heey allerliefste Sanne, poppie!!
Geweldig die verhalen van ons! Allebei weer heel anders! Maar gelukkig ben ik nog hier in Suriname..We gaan er samen vanaf gister avond een super vakantie van maken! We gaan lekker genieten van alles!!
Top top top, top vakantie,, wouwieeee!!

Tot zo, dan gaan we lekker naar Asha toe.
Bigi Brasa nanga bosie!
Jou collega-tje, maatje, slaapkamer genootje, ENZZ!! haha

diana

he die Sanne
hier uit Veen nog een late verjaardags wens ik wens jou het allerbeste voor de komende 50 jaar ik heb je geen kaart meegegeven omdat ik te laat was ik had vakantie vandaar maar de tijd begint te korten voor jou in Suriname dus ik zie je wel hier weer in Wolluk
doei en tot?????????

Claudia

Hoi Sanne,

Wat een leuke verhalen allemaal zeg! Je hebt een jaar nodig om dit allemaal te gaan verwerken denk ik. En wat is het snel gegaan. Je bent al weer bijna terug.

Groetjes Claudia

André en Brenda

Gek he, dat het er alweer bijna opzit!! Gaaf dat we jal die tijd je verhalen hebben kunnen lezen maar waarschijnlijk hoeven we er niet bang voor te zijn dat je straks niks meer te vertellen hebt. Geniet nog heel erg van je laatste dagen in Suriname. Wat zul je moeten acclimatiseren als je weer thuis bent maar misschien vind je het wel weer heel fijn om in Wolluk te zijn, dat horen we wel van je!
We zien je vast heel snel.

En jaja, die seizoenkaart voor komend seizoen....Doen, onze Melvin staat erop. We beginnen volgend seizoen in de Juup gewoon weer opnieuw, eerst aankomende zondag nog een mooi degradatiefeestje, ge moet tenslotte alles vieren, niet dan??

O ja, Valt me tegen van je dat je ze niet "Kom pak je lasso maar..." hebt geleerd!

ineke wtenweerde

Hoi Sanne,

Wat zal het anders zijn weer "thuis" maar je hebt dit maar mooi mogen meemaken. Koester de herinnering en wie weet komt er nog een (B)engel die roept!Want de "pet" past je wel.
Nog Gefeliciteerd, en een goede thuis reis!!
Je verhalen waren super!!! Groet Ineke Wtenweerde

Ma

Die verrekte muggen laten je toch maar niet met rust he. Leuke trip weer. Maar luister, als je weer terug bent ga es in je ,hangmatje en kijk naar onze lucht die zijn echt ook geweldig. wij zien uit naar Maandag 3 mei Ma

dirk en marie-louise

Hoi sanne

Nog 1 dag te gaan ,geniet er samen nog van.
Deze tijd nemen ze je nooit meer af.
Tot op schiphol doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Jon

We keken er naar uit en daar was de dag dan!
Welkom back in Sprang-City!
Ik heb genoten van je reisverhalen, SUPER!
X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!