sanneinsuriname.reismee.nl

Vervolg kom tijd tekort (Danta Bai)

JOEHoeeee

Daar ben ik weer even snel, de trip naar de schildpadden is niet doorgegaan, we zouden met collega's meegaan, maar 1 van hen ging niet, dus ben alleen die 3 dagen naar Danta Bai geweest!

Nou het was weer super super super...... Ongelofelijk mooi hoor! Na weer 4 uur in de bus te hebben gezeten waren we EEINNDELIJKK bij de bootjes aan de haven van ATJONIE. Daar moesten we met z'n allen in een rij gaan staan, en alle spullen doorgeven en die in de boot laden (dat met ong 40 graden en zon in je nek) Deze keer waren we niet met 6 Friese mannen, maar met een mixje van studenten met een zeer hoog niveau zal ik maar zeggen, en met een stel avontuurlijke reizigers. We hebben in het begin elkaar nog even aangekeken maar uiteindelijk was het wel een gezellig groepje (voor 3 dagen dan) haha, kon de rollende R op een gegeven moment niet meer horen! Na ong 15 min varen met de boot kwamen we aan op Danta Bai! Het was weer prachtig, lag aan het stromend water met oneindig mooi uitzicht! We sliepen met z'n allen in een soort grote hut van hout, in deze hut zaten verschillende kamers, en Anouk en ik lagen samen in 1 kamer! Na flinke insecten inspectie heb ik mijn klamboe om het matras gebonden toen het nog daglicht was, zo wist ik zeker dat er geen beesten in me bed zouden kruipen! De houten Hut was ook gewoon open aan alle kanten dus menig beest kon makkelijk de hut in als het zou willen! De hutjes stonden helemaal boven aan de berg dus we moesten flink sjouwen met alle tassen, en ik had weer een handbagage koffer bij, waar men weer om moest lachen, maar ik kon hem tenminste naar boven rijden! Vlakbij onze hut was de keuken, Dean en Juslin (vrienden van Anouk en tevens de baas van Greentours de triporganisatie)die was dit keer zelf mee, en ook Juslin was mee, zij zouden ons voorzien van eten! Er was ook een gids bij Malyo, die kende ik nog niet. In de keuken aangekomen begon het alweer voor mij! Er zat een gruwelijke grote tarantulla op de muur in de keuken, ik dacht nog hij is nep, maar brrr het was een echte! Omdat het zo warm was heb ik meteen een poging gedaan mijn bikini aan te krijgen, maar dat lukte niet erg ivm de hitte! Uiteindelijk ben ik naar de rivier gelopen en tussen de rotsen door heb ik lekker af kunnen koelen! Men zei dat als je in de stroming blijft dat je dan geen last hebt van de piranha's die zitten alleen buiten de stroming, dus heb me daar natuurlijk keurig aan gehouden.
We werden geroepen door Malyo omdat we met het bootje naar een stuk zouden varen waar we in de stroomversnelling zouden kunnen zwemmen, na een prachtige boottocht tussen de woeste stroomversnellingen en bosjes, moesten we op een rots stappen vanuit de boot, hier konden we heerlijk poedelen, en mooie foto's maken! Helaas kon je niet lang op die rots staan want we kwamen er achter dat het een rode mieren nest was, binnen no time stonden heel onze benen onder de rode mieren! Brrrr....

Bij terugkomst hebben we heerlijk gegegeten. Die avond hebben we een kampvuur gemaakt (geen aanrader als het al zo heet is) en heb het ong 10 min volgehouden erbij te zitten, onder genot van een zelfgemaakte cocktail hebben we zitten kletsen met de andere medereizigers, en zijn we om 11:00uur naar bed gegaan, geslapen hebben we niet veel, omdat onze billen de bodem van het bed raakte! Ook de oergeluiden van het oerwoud waren heftig+oergeluiden van de buren naast ons, het hele oerwoud werd omgezaagd...

De volgende morgen om 08:30 ontbijt, en toen met z'n allen in de boot voor een dorpswandeling bij de plaatselijke bevolking! Het was bewolkt met beetje zon, wel was het bloedheet! Het was prachtig het dorp, mochten helaas geen foto's maken van de mensen, is ook begrijpelijk want zou bij ons ook niet leuk zijn als je in je bikini in de tuin ligt en er staan 16 chinezen een foto te maken van je cellulitis en noem maar op. Maar wel jammer dat ik het niet kon vastleggen! Hoe de mensen daar leven, In the middle of Nowhere! Maar ze zijn zo gelukkig en weten niet beter! Kinderen gaan met de boot naar school. De hutjes zijn zo klein, zo groot is bij ons thuis het houthok, maar oke! En men woont daar met 4 mensen in! De kinderen lopen allemaal in hun nakie, en zie je aan de waterkant heerlijk spelen in het water! Ze zijn allemaal gruwelijk gespierd die kinderen, dit komt door het roeien met de bootjes! Alle mensen die ik tot nu toe daar heb gezien zijn allen zoo gespierd! Zijn niet dik van overgewicht maar ongelofelijk veel spieren! Er was ook een gezondheidscentrum, daar tegenover woonde de dorpsdokter! Omdat 1 van de reizigers haar teen had gestoten mochten we naar binnen om even een pleister te pakken! Ik heb gauw foto's gemaakt daar binnen! Het was keurig netjes! Op het bureau van de dokter stond een apparaat waarmee hij denk ik alle noodgevallen binnen kreeg! Maar het leek meer op zo'n apparaat waar E.T. mee naar huis wilde bellen! Er kwamen rare geluiden uit en kon er geen wijs uit! Op zijn bureau lag een formulier van geboorteaangifte, ik was nieuwsgierig en keek en zag dat er zojuist een vrouw van 48 was bevallen van een kleine. Ook dat kan hier dus! We hebben nog gekeken naar de bouw van de bootjes, hoe die gemaakt worden door de mensen zelf! Ook heel bijzonder! Links en rechts tijdens de wandeling kwamen we allerlei kruiden tegen, de gids Malyo vertelde honderduit, links staat citroengras, rechts dat is anijs, links is katoen boom, rechts is aardvruchten! Nou ga zo maar door af en toe even ruiken en proeven. Geweldig dat dat alles gewoon daar groeit! Onderweg nog even naar een ander eiland gegaan, was een vakantie-eiland! En tsjah daar was een groot grasveld en kon de verleiding niet weerstaan en heb even een balletje getrapt met de groep! Toen terug naar ons eiland en hebben heerlijk gegeten! Maar toen ik me bikini aan wilde doen, merkte ik dat ik zo verbrand was ongelofelijk, terwijl er veel bewolking was! Heb er nu nog last van! Ik ben tegen een rots gaan liggen in rivier heerlijk afkoelen! De gids Malyo was er ook even bij, en we waren aan het praten over zijn leven hier in Suriname en ik voelde iets aan mijn voet, en dacht nog dat het een been van 1 van de andere was, dus ik moest er nog om lachen! Even later strekte ik mijn armen uit onder water, en hap daar zat iets aan me wijsvinger! GATVERDAMME, ik stond in 2 seconden aan de kant! Ik kon maar niet stoppen met hysterisch doen! BAH BAH BAH, het was volgens Malyo een visje die graag aan je huid zit! Er was echt een stukje gerimpelde huid los! Brrrrr sinds dien ben ik het water niet meer ingegaan. Ze doen niks zeiden ze, haha nee dat merk ik! Het doet ook echt geen pijn, maar ik vind het zo akelig als er iets aan je zit onder water! Ik kreeg ook al die gedachten binnen van beestjes die bij je naar binnen gaan, zoals het piemelvisje! Nou nee dankje, ik heb geen piemel maar wie weet waardoor ze allemaal naar binnen komen! Die avond hebben we heerlijk gegeten, en moesten we ons klaar gaan maken voor de kaaimannentocht! Ik vond het maar niks maar ben toch meegegaan! Moet je je voorstellen om 22:00uur s'avonds met 8 man in zo'n kano boot! In het Pikke Pikke donker de rivier op, tussen de rotsen door???? Ik zei nog hoe kan die man weten waar hij moet varen met die rotsen?? Sanne hij weet heus wel wat hij doet, hij woont hier! Ik dacht oke dan maar, Genieten Sanne niet zeuren maar genieten! Nou het was heel bijzonder, hij zette de motor uit en we gingen langs de kanten, we moesten heel zacht praten en Malyo scheen met zijn hoofdlamp langs de kant! Het weerlichte ook steeds in de verte, maar dat was van de goudmijnen zei men! Ik dacht oke dan niet! Het was prachtig, de oergeluiden van vogels en andere beesten, en jij zit daar midden op de rivier! Ik zat klaar met me camera, maar haha je kan niet eens iets zien met je camera ondanks nachtstand, want die kaaimannen die hangen zo ver onder water dat je alleen de ogen ziet! En ineens ja hoor, links van ons (aan mijn kant) een Kaaiman, een kleintje hij zwom op z'n gemak, en je kon alleen de contouren zien, maar toch bijzonder! Omdat het te hoog water was zei malyo dat er terug zouden gaan! Ik was opgelucht ik dacht nog ochh het valt best mee! En mee dat ik een foto van Anouk en mij wil maken! Bamhhmmm De bootsman had niet opgelet en we zaten op een rots, de boot keerde binnen 2 sec helemaal naar rechts, en verdraaide zich helemaal vast, een hoop gekraak! En ik gilde van angst! Zat met me camera in de lucht! En zei Nonde Ju zie je nou wel, haha toen kwamen als die woorden waarvan je denkt moet dat nu! Maar ja ik was echt een beetje boos hoor! Ik dacht nog, en ik maar zeggen, en waarschuwen en ja hoor! Daar zit je dan midden op de rivier omringd door water, kaaimannen, piemelvisjes en weet ik veel wat, de lichtflitsen werden steeds meer. (dus goudmijnen was ook gelul) de bootman en Malyo praatte allemaal negerengels tegen elkaar, ik riep nog normaal nederlands alstublieft, zodat ik weet waar ik aan toe ben! Haha Beide trokken hun broek aan, en zijn uit de boot gestapt, konden net op de rotsen staan, de stroming was zooo sterk, en werd gerukt en getrokken, en we moesten naar voren kruipen met de groep en dan weer naar achteren, de boot liep vol water, me schone broek werd nat en vies, mijn geluk kon niet op! Haha Nu lach ik erom maar ik heb echt zitten zweten en kon echt wel janken! Uiteindelijk na veel rukken en stoten, kwamen we los en zijn we veilig terug gevaren, we waren er allemaal zo vol van! We hoorden de trommels vanaf ons eiland, en de bewoners/ beheerders van Danta Bai, een groep negers en negerinnen, hadden hun trommels gepakt en maakten muziek. We hebben die avond kunnen genieten van hun manier van feesten! Ik heb vooral zitten kijken, want het dansen want men doet is vooral tegen elkaar aan rijen! Zo raar en bijzonder! Na wat ritmes en muziek verder, kwam er ineens een spin van een balk vandaan, een tarantulla dus, die werd even gepakt door een van de negers, en door de groep doorgegeven, ik heb me camera gepakt en Anouk was ook in de weer met dat beest! Ongelofelijk! Brrrrr hij liep gewoon over haar arm......... Die nacht hebben we weer slecht geslapen, en s'morgens om 09:0uur in het douch-je ons gebaad, met koud water brrrrrrrr. Het was zooooooo heet/warm/broeirig/benauwd, iedereen had er last van! Anouk en ik hebben nog wat foto's gemaakt, en ik heb heerlijk liggen lezen in een hangmat! En genoten van het uitzicht!
Die dag zijn we om 16:00uur van het eiland weggegaan, en we kwamen sávonds om 20:00uur thuis! We zouden dus de volgende dag nog naar Galibi gaan voor 3 dagen (dat is aan zee) waar de schildpadden zijn, maar dit niet door. Dus dit hebben we nog te goed. Achteraf maar goed ook want we zouden anders al om 06:00uur van huis gaan, en ik was zo verbrand dat mijn lijf even geen zon kan zien! Dus nu weer over tot de orde van de dag! En weer werken geblazen!

Dit was het verhaal van de trip Danta Bai, helaas is mijn computer helemaal over de zeik, en heb ik problemen met foto's erop zetten, ik hoop dat het lukt en ander zul je later de foto's zien!

Bigi Brasa Nanga Bosie!

Mam: een hele fijne verjaardag Morgen!!! XXX San

Laughing

Reacties

Reacties

Lot

Waaaaat? Wat maak jij een hoop mee daar! Komen je verhalen ook nog in boekvorm?

Geniet van elke minuut, voor je het weet ben je weer in het regenachtige Nederland.

mirella

weer helemaal geweldig,
en ik zou precies zo'n groot watje zijn als jij in die kano en in het water!!
kijk maar uit voor de piemelwisjes!!!

Renate van Steen

Hoi Sanne, weer ontzettend genoten van je leuke verhalen en zeker de manier waarop jij schijft.
Nou, was gisteren ok even in een andere wereld. We hadden 6 vrijkaarten voor de musical de sprookjesboom,omdat mijn zoontje een medley had ingezongen van Efteling liedjes. Dat was ook erg leuk, zaten ook enge beesten in (wolf) ha, ha.
Groetjes Renate.

Jon

Hey San,
Pasen zit erop dus op naar Pinksteren jippie! Wat een verhalen weer, super!
Leef nu het kan (nog daar)! Je tijd is nu met 2 weken ingekort, dit heeft zijn voor hihih en nadelen! Doe nog wat je wil en kan doen en geniet! Uber drei wochen bist du wieder zuhause!!! XXX

Jon

Hey San,
Die kippen met springstof hoef ik niet meer in te zetten aankomend weekend in Den Haag. Het is helaas definitief gedaan ons cluppie heeft de eredivisie weer vaarwel gezegt, gister dik verloren! Ze kunnen nu Stillem2 niet meer inhalen dus voor jou zeker geen voetbal meer dit seizoen! Maar ja volgend seizoen dan maar weer naar de vrijdag en gaan we maar weer voor een promotiefeest op t plein!XXX

Bossers

Heey Sanne,

ik zit hier op kamertje in Canterbury en ik dacht laat ik even de site van Sanne chekken en je laaste verhaal ik heb echt gelachen! hoe je het ook schrijft haha!
Je beleeft wel veel joh is wel heel erg leuk.. maar over paar weken zit je alweer in 'Nederland tijd vliegt snel!
Helaas zit er inderdaad bij mij geen renesse in vond/vind ik wel jammer hoor ik hoop ook dat ik er iets leuks voor terug krijg dat weekend ( denk dat ik maar een weekendje naar londen ga haha:P) nee.. nog heeel veel plezier aankomende weken geniet er goed van!

groetjes Corine

Marc

Hé Sanne, komend weekend komt je binky weer naar thuis. Hij glimt van alle kanten en staat weer startklaar als je thuis komt. Hij heeft zich netjes gedragen ;-)
tot snel.
Groet Marc

Wilma en Kimber

Hoi Sanne, gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een leuke dag van !! Nog 'n week te gaan en je bent er weer ! Wat gaat de tijd toch snel !
Vele groetjes en een dikke zoen van de buurmeiden.

Jon

Gefeliciflapstaart met je verjaardag meid en tot over 10 nachtjes. Probeer er wat van te maken vandaag!
XXX

Lin

Nog van harte war sis... Leuke dag gehad gister, of heb je het daar stiekem aan niemand vertelt dat je weer een jaartje ouder bent geworden...!!!
Hier is het nu ook lekker lente aan het worden en hoe het er uit ziet gaat dat volgend weekend ook zeker lukken als jij thuis komt.
De BBQ geuren komen je hier regelmatig al tegemoet als je zo in de tuin zit...!
Geniet nog lekker van je laatste weekje, hier is het aftellen al begonnen!
Dikke x Lin!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!